Autostrada Comarnic-Brașov, uite chinezii, nu sunt chinezii. Facem Parteneriat Public Privat, nu facem. Investiția este o adevărată Fata Morgana

Autostrada Comarnic-Brașov este o adevărată Fata Morgana. Când se pare că ne apropiem de ceva concret, dispare imediat ca prin farmec. Guvernul Dăncilă a anunțat în septembrie că  se va semna un Parteneriat Public-Privat (PPP)  cu o companie chineză și contractul va fi semnat în acest an. Guvernul Orban spune că nu există nicio ofertă fermă a chinezilor și niciun act semnat.

Ca de fiecare dată, Autostrada este declarată o prioritate și va fi din nou analizată. Ludovic Orban a declarat că se vor analiza toate opțiunile, dar că un astfel de proiect nu poate fi făcut de un Guvern de tranziție, trebuie asumat de un executiv care va guverna patru ani. Orban acuză fostul Guvern că nu a făcut nimic pentru autostradă.

"N-a făcut nimic. Din 2008 nu s-a făcut nimic. Nici nu mai ştim acum, e PPP, nu e PPP, vor să stabilească - e de interes strategic, se finanţează din buget, vrem să vedem exact care e situaţia. Strategia este să realizăm acest tronson de autostradă, fie de la buget, fie prin PPP. Dacă alegem soluţia parteneriatului public privat, nu se va ocupa domnul Ghizdeanu, că a plecat de la Comisia de Prognoză, nici Comisia de Prognoză care n-are niciun fel de capabilitate. Dacă alegem PPP, vom alege o formă de PPP care să fie realizată în acord cu toate standardele europene din domeniu şi, eventual, cu asistenţă din partea BEI, BERD, Băncii Mondiale, care să ducă la un contract de PPP într-adevăr funcţional şi care să permită realizarea acestui tronson de autostradă. Este posibil să decidem să o finanţăm şi de la bugetul de stat, în maximum o lună o vom lua", a precizat şeful Guvernului, citat de Agerpres. . 

Promisiuni și minciuni

Autostrada Comarnic-Brașov este promisă de 15 ani și nu s-a construit nici măcar un metru. Guvernele au tot schimbat modul de finanțare, dar tot nu s-a întâmplat nimic. S-au semnat trei contracte și tot atâtea au fost anulate înainte de începerea efectivă a lucrărilor. Prețul a tot fost schimbat și el, iar în final s-a ajuns la 1,36 de miliarde de euro.Până acum s-au cheltuit 20 de milioane de lei pe tot felul de studii care trebuie acum refăcute

Toate Guvernele, de la Adrian Năstase, la Emil Boc, Victor Ponta și până acum la Viorica Dăncilă au promis autostrada Comarnic-Brașov. Promisiuni au fost făcute și de miniștrii transporturilor. Pănâ acum nu s-a întâmplat absolut nimic. 

Cele mai populiste declarații le-a făcut Victor Ponta care spus că nu va mai candida de alegerile din 2016 dacă autostrada nu va fi gata. Termenul promis de el 2017. Nici vorbă să înceapă măcar lucrările, iar Victor Ponta este în Parlament ca deputat. 

Mai mult în 2015 a venit la Brașov cu elicopterul la inaugurarea unei fabrici, ca să evite aglomerația de pe DN 1. Și atunci a promis autostrada și a spus că se va face cu bani de la buget.

Dan Șova, pe atunci ministru al Transporturilor, anunța că se va muta cu cortul pe șantier ca să se asigure că autostrada va fi gata la timp. Nu am văzut nici cortul, dar nici vreun metru de autostradă. 

Și șeful PSD Brașov, Marius Dunca, susținea sus și tare că anul acesta se va semna contractul pentru autostrada Comarnic-Brașov.

Aceeași firmă și trei contracte anulate

Pentru autostrada Comarnic-Brașov au fost semnate trei contracte și toate au fost apoi anulate. De fiecare dată jucător a fost aceeași firmă, dar reinventată. Primul contract a fost semnat cu francezii de la Vinci. Înțelegerea a picat deoarece compania nu a adunat 1,5 miliarde de euro cât era estimată construcția la acea dată. În 2010, un alt contract. Tot cu Vincii, dar în asociere cu Aktor, o companie grecească. De data aceasta Vinci renunță la contract. În 2013 se anunță victorios un nou contract. Tot Vinci, dar cu Aktor și o altă companie Strabag. Și acest contract a fost anulat în 2015. Guvernul a dar vina pe companii, acestea au dat vina pe autoritățile statului. Autostrada tot nu s-a făcut. 

Potrivit ultimelor estimări autostrada va costa 1,36 de miliarde de euro pe tronsonul Comarnic-Brașov. Vor fi 14 viaducte și 33 de poduri cu o lingime totală de 3 km. Vor mai fi și 2,6 km de tuneluri cu galerie dublă.

 

Adauga comentariu