Benzile dedicate mijloacelor de transport public de pe 13 Decembrie sunt o adaptare pur românească, multă gălăgie, efect minim

Primăria anunța cu aproximativ o săptămână în urmă că prima stradă cu benzi dedicate transportului în comun este 13 Decembrie, în zona sensurilor giratorii și că Comisia de Circulație de săptămâna trecută a fost avizată propunerea RATBv de amenajare, în zona celor șase sensuri giratorii cuprinse între intersecția 13 Decembrie-Henri Coandă și Onix, a unor benzi dedicate mijloacelor de transport în comun, care să asigure o prioritizare a acestora în aceste sensuri giratorii.

Prin amenajare se înțelege vopsirea în culoarea roșie a primei benzi de circulație, pe o distanță de 100 m înaintea liniei de stop la intrarea în intersecție. Inscripționarea se va face cu marcajul „BUS”. Pentru accesele în intersecții care generează trafic important pentru virajul la dreapta se poate amenaja banda a doua pentru transportul public (de ex. intersecția cu Str. Zaharia Stancu, accesul dinspre Centru sau intersecția cu Str. Independenței, accesul dinspre Rulmentul).

Asta înseamnă pentru administrația brașoveană „proritizarea” transportului public, 100 de metri vopsiți cu roșu. În rest nu se schimbă nimic. Nu va exista separare fizică pentru banda dedicată, autobuzele nu vor avea prioritate la intrarea în giratorii, autoturismele tot vor parca pe marginea drumului și tot așa vor tăia calea autobuzelor. În intersecții nu se schimbă nimic, nu se amenajează nimic pentru transportul public. Între intersecții nu se amenajează/vopsește bandă dedicată. 

Dar se așteaptă beneficii:
• Reducerea timpilor de așteptare/traversare a intersecțiilor la orele cu vârf de trafic de către mijloacele de transport în comun cu 2 – 4 minute / semicursă (10 – 15% din timpul de parcurs).
• Posibilitatea realizării unei mai bune corelări între liniile de transport pentru facilitarea transbordărilor.
• Diminuarea consumului de combustibil și a costului de operare.
• Creșterea atractivității transportului public.

Practic avem la șase giratorii de pe 13 Decembrie niște porțiuni vopșite în roșu prin care se spune participanților la trafic să nu circule pe acea zonă că este rezervată transportului public și că ar putea lua amendă dacă sunt prinși circulând pe ele.

În materie de infrastructură urbană asistăm din nou la o readaptare românească a unei soluții care în alte părți se dovedește a fi bună. În mobilitatea urbană, în traficul urban, importante sunt desginul infrastructurii și comportamentul în trafic, în ordinea enunțată, iar comportamentul este influențat direct de modul în care este realizată infrastructura.

Iar 13 Decembrie este exemplul perfect de design de infrastructură care promovează mașina personală, lucru care ne afectează pe toți. Iar elementele care arată orientarea spre mașina personală sunt: renunțarea la semaforizare și adoptarea de giratorii (făcute cu greșeli de design), lărgirea la 3 benzi pe sens, scoaterea tramavaiului și subdimensionarea capacității transportului public, schimbarea locurilor trececrilor de pietoni (depărtarea de intersecții afectează siguranța pietonilor și crește timpul de deplasare), parcările pe trotuar.

În acest context, 100 de metri de asfalt vopsit cu roșu pe o bandă la fiecare intrare în șase giratorii nu vor aduce mari beneficii transportului public.

Intersecțiile luate în discuție sunt: Str. 13 Decembrie cu Str. Henri Coandă; Str. 13 Decembrie cu Str. Zaharia Stancu; Str. 13 Decembrie cu str. Camil Petrescu; Str. 13 Decembrie cu Str. Independentei; Str. 13 decembrie cu Str. Aurel Vlaicu și Bd. Gării (Făget); Str. 13 Decembrie cu Bd. Griviței (Onix).

La acest moment viceprimarul Laszlo Barabas nu a putut preciza când vor fi făcute aceste marcaje.

Adauga comentariu