Cum a ajuns să coste reparația unui pasaj vechi de peste 40 de ani la fel ca un pasaj construit de la zero. Pasajul Fartec va fi gata abia anul viitor. Primele lucrări au început acum patru ani

Lucrările la reabilitatea vechiului Pasajul Fartec au început pe 1 septembrie 2015.Pe măsură ce constructorii au înaintat cu proiectul s-a descoperit să pasajul era mai şubred decât se credea iniţial şi este nevoie de analize tehnice suplimentare, dar şi de noi consolidări. Depăşită de situaţie, firma care trebuia să efectueze reparaţiile capitale a anunţat că nu poate finaliza proiectul. De comun acord cu Primăria Braşov, contractul a fost reziliat. 

O expertiză a arătat că una dintre grinzile pasajului era serios fisurată, betonul începuse să cadă de pe armături, care erau ruginite, apa se infiltra în placa de beton, iar stâlpii de susţinere aveau, la rândul lor, fisuri verticale. Vechiul pasaj are 250 de metri lungime şi o lăţime de 12 metri. A fost construit în 1971.

După rezilierea contractului în 2017, lucrările la pasaj au intrat în conservare. Până în momentul rezilierii contractului s-au efectuat 40% dintre lucrări: s-au consolidat pilonii pasajului, una dintre margini şi s-a decopertat calea de rulare.

Reparațiile au ajuns să coste la fel ca un pasaj nou

S-a ales un nou constructor: Recon SA. Nota de plată pentru pasaj: 9,1 milioane de lei plus TVA, cu 2 milioane mai mult decât s-a estimat inițial. Lucrările au fost reluate în această primăvară, după ce s-au făcut mai multe expertize. S-a ajuns din nou la concluzia că mai este nevoie de bani, astfel că în final, susține Primăria, reparațiile vor costa 13,3 milioane de lei.

Noul termen de finalizare al pasajului este aprilie 2020. Constructorul spune că va fi gata anul acesta, dar să nu ne bazăm pe asta. Lucrările la acesr pasaj au început de patru ani și tot nu a fost terminat. În plus edilii ar fi trebuit să se gândească încă de la început că pasajul ar putea fi șubred având în vedere că avea peste 40 de ani vechime.

Pentru a dubla numărul de benzi, în 2013 în zona Fartec a fost construit un pasaj nou. La fel ca acela care se repară. Noul pasaj a costat 13,4 milioane de lei adică  cât costă de fapt reparațiile la un pod vechi de peste 40 de ani. Dacă adunăm și toate studiile și expertizele vedem că reparația estechiar puțin  mai scumpă decât un pasaj nou.

Primăria susține însă că ar fi fost mult mai scump să demoleze pasajul și să construiască altul nou. Reprezentanții Primăriei susțin doar consturile de demolare ar fi ajuns la 50% din valoarea construcției unui pasaj nou.

Restricții de circulație în zonă de la 1 septembrie

Consolidarea Pasajului Fartec va aduce și restricții de circulație în zonă începând cu 1 septmbrie:

Accesul de pe pasajul Fartec spre cartierul Bartolomeu și spre cartierul Tractorul (peste pasajul Independenței) pe breteaua care pleacă din pasaj, la dreapta, pe rampa de coborâre (direcția spre Leroy Merlin) va fi interzis. Cei care vor să ajungă în Bartolomeu sau în Tractorul vor circula până la sensul giratoriu  de la Leroy Merlin, apoi se vor întoarce pe celalat sens și vor intra pe breteaua din față de la Transgaz-Nelsand pe str. Grigore Ureche, spre sensul giratoriu de la str. Buzești cu pasajul Independenței.

Va fi restricționată circulația pe una dintre cele două benzi ale bretelei care face legătura între b-dul Griviței și str. Stadionului, în direcția de mers Griviței-Stadionului, această restricție se va aplica doar în zona pasajului.

 

Adauga comentariu