Reabilitarea pasajului Fartec pare că nu se mai termină. Apar noi întârzieri deoarece unele materiale nu se mai găsesc pe piața din România. Ai fi costat la fel dacă ar fi fost refăcut de la zero

Pasajul Fatec a devenit o Fata Morgana. Este în reparații de patru ani și, deși constructorul se lăuda că va fi gata anul acesta, lucrurile nu stau așa. Acum a apărut o nouă întârziere. Unele materiale trebuie aduse din străinătate, pentru că nu mai există în România. Termenul de finalizare este aprilie 2020, dar este greu de crezut că se va respecta mai ales că vine iarna.

Blocaje peste blocaje

Lucrările la reabilitatea vechiului Pasajul Fartec au început pe 1 septembrie 2015. Pe măsură ce constructorii au înaintat cu proiectul s-a descoperit să pasajul era mai şubred decât se credea iniţial şi este nevoie de analize tehnice suplimentare, dar şi de noi consolidări. Depăşită de situaţie, firma care trebuia să efectueze reparaţiile capitale a anunţat că nu poate finaliza proiectul. De comun acord cu Primăria Braşov, contractul a fost reziliat. 

O expertiză a arătat că una dintre grinzile pasajului era serios fisurată, betonul începuse să cadă de pe armături, care erau ruginite, apa se infiltra în placa de beton, iar stâlpii de susţinere aveau, la rândul lor, fisuri verticale. Vechiul pasaj are 250 de metri lungime şi o lăţime de 12 metri. A fost construit în 1971.

După rezilierea contractului în 2017, lucrările la pasaj au intrat în conservare. Până în momentul rezilierii contractului s-au efectuat 40% dintre lucrări: s-au consolidat pilonii pasajului, una dintre margini şi s-a decopertat calea de rulare.

Reparațiile au ajuns să coste la fel ca un pasaj nou

S-a ales un nou constructor: Recon SA. Nota de plată pentru pasaj: 9,1 milioane de lei plus TVA, cu 2 milioane mai mult decât s-a estimat inițial. Lucrările au fost reluate în această primăvară, după ce s-au făcut mai multe expertize. S-a ajuns din nou la concluzia că mai este nevoie de bani, astfel că în final, susține Primăria, reparațiile vor costa 13,3 milioane de lei.

Pentru a dubla numărul de benzi, în 2013 în zona Fartec a fost construit un pasaj nou. La fel ca acela care se repară. Noul pasaj a costat 13,4 milioane de lei adică  cât costă de fapt reparațiile la un pod vechi de peste 40 de ani. Dacă adunăm și toate studiile și expertizele vedem că reparația estechiar puțin  mai scumpă decât un pasaj nou.

În concluzie, ar fi costat la fel dacă ar fi fost reconstruit de la zero și cu siguranță lucrările ar fi fost finalizate mult mai repede. Asta dacă s-ar fi lucrat cu cap și s-ar fi făcut de la bun început o expertiză și nu atunci cânt s-au descoperit problemele.

Adauga comentariu