Adrian Sandu, un altfel de profesor. „Putem să nu fim de acord asupra unor puncte, dar există un spațiu al respectului reciproc în care căutăm împreună să înțelegem anumite lucruri“

Educația e un subiect pe buzele tuturor. Se tot discută ce ar trebui făcut și ce nu. Suntem într-un context în care avem aproape 18% abandon școlar, în care avem rezultate slabe la Bacalaureat, în care sistemul public de învățământ este sufocat de birocrație. Cerem o reformă a învățământului, cerem rezultate bune la învățământ, cerem rezultate bune în câmpul muncii. Dar câți dintre noi depunem un efort individual de lungă durată, dincolo de ceea ce înseamnă educația din școală, pentru a susține educația? Ce facem fiecare dintre noi pentru a ne educa și pentru a oferi celorlalți din experiența proprie de învățare?

Nici nu a trebui să caut mult răspunsuri la aceste întrebări. A fost suficient să stau de vorbă cu Adrian Sandu, profesor științe socio-umane. Este unul din oamenii care face mai mult decât îi cere sistemul și totul este construit în jurul educației.

Adrian Sandu a făcut liceul la Drăgănești-Olt în anii 90-94 la profilul mate-fizică, echivalentul secției de științele naturii de azi. Preocuparea de atunci, a fost pentru cea mai bună clasă, nu neapărat pentru pasiuni sau aptitudini pe care le descoperă mai târziu. În perioada liceului își începe apropierea spre filosofie, literatură, teatru. Liceul a fost o perioadă de „foame” literară, „citeam tot ce prindeam, tot ce apărea nou”. 
În timp, opțiunea pentru filosofie este cea care se așează cel mai puternic. În parte direcția către filosofie se datorează și întâlnirii cu gânditorii, eseiștii români, Vulcănescu, Cioran, Eliade, Țuțea. În paralel descoperă literatura universală, apoi părți ale filosofiei, primul contact cu un text filosofic era din Hegel. 

Alegerea filosofiei este percepută de Adrian Sandu ca alegerea drumului libertății. Perioada liceului nu o consideră ca o căutare structurată, ca un demers clar spre ceva, ci o perioadă de acumulare de informații. Toate acestea au fost un bilet de acces spre zona culturală.

Perioada liceului este și momentul în care Adrian Sandu conștientizează limitările orașului pentru cineva care vrea mai mult. Este un oraș care, nici atunci, nici acum, nu a ieșit dintr-o zonă de provizorat de tranziție și care se refelctă și asupra mentalului oamenilor. 
Filosofia și lectura, ceea ce mai târziu, devin științele umaniste pentru liceanul Adrian Sandu îl ajută în alegerea traseului pentru facultate, astfel încât nu resimte lipsa consilierii și a informațiilor. 

Perioada facultății ar putea fi caracterizată inițial printr-o stare în care „dacă lucrurile nu ies din prima abandonăm, așa, într-o așteptare triumfalistă care trece imediat într-o stare de dezamăgire și de depresie că nimic nu merge”, pe care Adrain o întoarce într-un mod constructiv, „filosofia e o poveste de viață, te urmărește tot timpul. Confruntarea cu perspective diferite e o confruntare cu tine, personală. E un proces de clarificare personală”, iar „multiculturalismul este un registru înalt de formare în deschiderea către experiențe noi“, spune Adrian Sandu.

După două încercări de a intra la facultate în București, pentru a treia încercare merge la Timișoara, unde va petrece anii 1996-2000.

„Perioada studenției sau perioada vârstei de aur. Am intrat cu un elan extraordinar și după primele cursuri eram complet debusolați când și-a făcut calculele că timpul nu este suficient pentru a citi toate cărțile primite ca bibliografie la cursuri. Studenția este perioada în care a parcurs o literatură filosofică bogată, așa cum „e normal să fie”, mai spune Adrian Sandu

La facultate a înțeles ce înseamnă nevoia de mentorat, de model moral și profesional, prin exemplul profesorului Viorel Colțescu, cel care i-a fost și coordonator la lucrarea de licență.A avut parte de mentori, oameni deschiși, dar exigenți, „oameni care îți acordă timp și care îți dau un sentiment de apartenență”.

A devenit profesor

Întâlnirea cu profesoratul  a fost o întâmplare, când, în timpul masteratului, într-o vizită făcută acasă la Drăgănești-Olt, Adrian Sandu este rugat să vină ca profesor la liceul pe care-l absolvise. Era perioada anilor 2001-2002.
Acceptă postul de profesor la liceul din orașul natal, numai că diferențele față de Timișoara și de experiența din facultate încep să-și spună cuvântul. Numai că plăcerea de a lucra cu copiii îl ține pe Adrian în învățământ, loc în care se găsește și în prezent. Alege să părăsească din nou orașul natal, cu care nu mai relaționa la nivel mental și ajunge în Brașov, unde vine, dă examen și în primul an de Brașov ajunge să predea la Honterus și Informatică. 

După câțiva ani de predat în mai multe licee brașovene, începând cu 2006 Șaguna devine „casa” lui Adrian, unde predă și în prezent.
16 ani de Seminarul KU Filosofie

„Lectura îți oferă un set de instrumente pe care cu greu le găsești în altă parte. Rigoarea terminologică celei din matematică, claritatea argumentelor, posibilitatea antrenamentului de a privi o problemă din perspective diferite, de a identifica puncte slabe, de antrenare a gândirii și scepticismul sunt elemente pe care le folosești în multe domenii pe parcursul vieții”, sunt elementele de bază a Seminarului KU Filosofie. E modul în care Adrian Sandu răspunde la întrebările Ce faci cu filosofia? Ce faci cu lectura?

Proiectul seminarului prinde formă în 2002-2003, într-o formă instituțională, dar ajunge câțiva ani mai târziu, în 2006, să devină un proiect independent care funcționează fără întrerupere până în prezent sub numele „Seminarul KU Filosofie”.  Seminarul este „o zonă de libertate, de manifestare, un spațiu al construcției, care folosește abordarea critică pentru dezvoltarea de abilități”.

Seminarul are două sesiuni într-un an școlar, una pentru fiecare semestru, undeva între 12 și 14 sesiuni pe an. Iar o sesiune durează două ore. Singura condiție pentru a putea participa este de a fi în liceu, oricare din Brașov. Fiecare sesiune are o temă de discuție. Temele sunt alese la final de an pentru anul următor în baza consultării cu elevii care au participat la Seminar.

În cei 16 ani, Seminarul a avut o medie de participare de 60 - 80 de elevi pe an, din care 25 – 30 de elevi „absolvă” anual seminarul. Absolvirea înseamnă o participare minimă de 65-70% din totalul de întâlniri programate într-un an. Seminarul se ține în afara școlii și în afara orelor de curs.

Folosofia și viața reală

Un exercițiu pe care îl propune Adrian Sandu în Seminar este aplicarea aplicarea problemelor filosofice la înțelegerea unor situații reale. Este un atrenament pentru problematizare, un mod de a relua problema și de a o vedea din alte persepctive și de a o înțelege. Este un model de civilitate în abordarea problemelor. „Putem să nu fim de acord asupra unor puncte, dar există un spațiu al respectului reciproc în care căutăm împreună să înțelegem anumite lucruri.”

Seminarul KU Filosofie a generat și alte evenimente conexe, deschise publicului larg, deschise și spre alte teme din literatură, istorie, teologie și știință, Okiansofia și Conferințele Șaguna, dar care au păstrat spiritul Seminarului. 


 

 

Foști și actuali participanți ai Seminarului KU Filosofie

Flavia, absolventă de Șaguna, fostă participantă la Seminarul KU Filosofie. „Când ești în liceu îți trebuie destul de multă motivație ca să te duci sâmbătă dimineața la un eveniment care începe la 9 jumate. Și totuși, Seminarul KU Filozofie a reușit să mă scoată din casă cu regularitate în toți cei patru ani de liceu, ceea ce în sine e o performanță. Mereu Seminarul a avut o atmosferă foarte specifică - era și un eveniment social, unde mergeam, ne întâlneam cu colegii și purtam dezbateri, dar avea și o dimensiune educațională - învățam despre concepte filozofice și ne antrenam să ne argumentăm părerile.
În fiecare an am tratat câte un subiect nou (filozofie politică, a religiilor, a științei) și Adrian Sandu, care coordona discuțiile, ne propunea câte o temă de dezbatere pornind de la un text filozofic. În felul acesta am început să ne familiarizăm cu filozofia într-un mod prietenos, așa că mulți dintre noi am păstrat această preocupare, cel puțin cu titlul de hobby dacă nu chiar cu valențe profesionale, până în ziua de azi.
 Din când în când mai aveam câte o criză existențială ca rezultat al unei întâlniri de Seminar. De exemplu atunci când am discutat că poate pe lume nu există liber-arbitru. Dar mă bucur că am avut ocazia să mă confrunt cu astfel de întrebări destul de devreme și într-un mediu protejat, care funcționa ca un fel de „incubator” de idei.”

Alexandra, Sabina și Maria, eleve la Șaguna, participante la Seminar

Alexandra, „La început mi se părea că dacă va fi seminar de filosofie va fi o chestiune mai mult despre filosofi și teoriile lor, dar de fapt nu a fost deloc așa. Porneam de la niște teme destul de vaste și m-a luat prin surprindere, proneam de la o întrebare de genul Ce este realitatea? și încercam să venim cu răspunsuri. Practic niciun răspuns nu era neapărat greșit, era doar diferență de percepție. Domnul profesor reușea să ne facă prin alte întrebări să dezvoltăm opiniile noastre legate de întrebarea principală.”

Sabina și Maria, „Prima oară când am ajuns acolo, ca orice nou venit, te simți un pic intimidat. Ai impresia că cei de lângă tine știu mult mai multe decât știi tu de fapt și îți e frică să pui întrebări pentru că te gândești că lumea o să se uite la tine ca la un neexperimentat. Sau ai tendința primele dăți să fii foarte vocal și să-ți spui părerile cu foarte multă franchețe și fără să le cântărești puțin. Dar pe măsură ce mergi de mai multe ori îți dai seama că orice spui este într-un fel atacabil și că trebuie să iei în considerare mai multe puncte de vedere atunci când vrei să faci o declarație.

Aproape întotdeauna vorbim despre viața reală și problemele de actualitate, pornind de la teorie le aplicăm pe situații reale. Ce apreciez la domnul profesor este faptul că este unul dintre oamenii care chiar se implică, depune mult efort și investește mult timp în tot ceea ce ține de elev și în proiecte extrașcolare. Când ai întrebări stă și discută cu tine, inclusiv pentru pregătiri la olimpiade sau pentru Bac.
Pe termen lung Seminarul are alt efect, de multe ori am plecat de acolo și am stat să mă gândesc la ce-am vorbit și la nivel personal ideile au rezonat. ”

Adauga comentariu