Brașovul de acum 100 de ani. Primul tramvai din țară care făcea curse în afara orașului, autobuze și taxi pe post de serviciu public

Se poate spune că Brașovul a fost un oraș care avea transport public în comun încă de acum 100 de ani. În acele vremuri doar bogații își permiteau să aibă o mașină, iar cei săraci circulau cu tramvaiul, autobuzul sau căruța.

Primul tramvai din țară, care a făcut curse în afara orașului a fost la Brașov. A fost numit calul cu aburi și privit cu teamă la început de localnici. A făcut prima cursă în martie 1892.

Tramvaiul cu aburi pleca din Bartolomeu, traversa centrul oraşului şi apoi se oprea la Săcele. După plecarea din Gara Bartolomeu, tramvaiul urca pe strada Lungă, până în Piaţa Sfatului, de unde cobora pe strada Mureşenilor, făcea dreapta în dreptul Hotelului Aro de astăzi şi, prin actualul parc, ajungea în faţa Primăriei, unde se afla staţia Promenadă. Apoi, tramvaiul îşi urma traseul pe actualul Bulevard 15 noiembrie și ajungea până la Noua şi în capăt la Săcele. În Săcele trecea prin satele Baciu, Turcheş şi Cernatu, ajungea la staţia Satulung.

Tramvaiul cu abur circula până la ora 20.00, cu 10 km/h în oraş si 20 km/h în afară, iar în zilele de târg circula în oraş numai după ora 15.00. Linia trenului cu abur avea o lungime de  aproape 17 km. Era considera mijlocul de transport al săracilor care nu îşi permitau să plătească o căruță sau să își cumpere o mașină.

Dacă atunci tramvaiul era premieră națională la Brașov, în epoca modernă nu a fost deloc așa. Brașovul a fost printre ultimele orașe din România care a avut tramvai introdus în 1987. A fost o singură linie și aceasta desființată în 2006. În 2018 când toate orașele din țară cumpără tramvaie, Brașovul cumpără autobuze. E drept că o parte dintre ele vor fi electrice. 

Brașovul cumpăra în 1925 și primele autobuze cu 15 sau 20 de locuri. Nu au fost foarte eficiente deoarece iana circulau greu și se apela tot la căruțe. Numărul lor a fost limitat la 30 de bucăți deoarece au fost și multe accidente.

Dacă săracii mergeau cu tramvaiul sau autobuzul, bogații își cumpărau mașini. Un autoturism la acea vreme era practic o recunoaștere a statutului social. În Brașov existau reprezentanțe auto, una care vindea maşini Buick , iar alta care vindea autoturisme Cadillac şi Chevrolet. Așa au apărut și primele taxi-uri motorizate. Serviciul era considerat unul public și folosit foarte des de negustorii care nu își permiteau o mașină proprie.

Sursa Foto: Casa Sfatului

 

Adauga comentariu