Brașovul, sufocat de mașini. Numărul de autoturisme a crescut cu 56.225 în șase ani

Brașovul e codaș la capitolul poluare, iar una din sursele principale ale poluării este traficul auto. Știm deja că motoarele diesel și pe benzină sunt sursă de particule PM10 și PM2,5. Mai știm că stăm prost și la partea de măsurători pe partea de poluare, cu doar patru stații în municipiul Brașov și una în Sânpetru. Și cum autoturismele au o pondere importantă în traficul zilnic ne-am uitat pe evoluția autoturismelor în județul Brașov, capitol la care stăm „bine”.

Evoluția parcului de autoturisme pe ultimii 7 ani, 2012 – 2018, în județul Brașov

2012 = 138.146

2013 =145.897 cu 7.751 mai multe

2014 =152.661cu 6.764 mai multe

2015 =160.265cu 6.604 mai multe

2016 =169.228cu 8.960 mai multe

2017 =183.267cu 14.039 mai multe

2018 = 194.371cu 11.104 mai multe

 

Vedem o creștere cu 56.225 de autoturisme în 7 ani. Și dacă o ținem tot așa peste încă șapte ani vom avea și mai multe mașini. Și unde vom ajunge în ritmul acesta? Orașele sunt sufocate de mașini, în special Brașovul. Credeți că lărgirea care se face azi pe strada 13 Decembrie o să facă față în contextul creșterii numărului de autoturisme? Nu. Și nu putem merge la nesfârșit cu lărgirea străzilor.

Alte câteva cifre relevante. La finalul anului 2018 parcul auto din județul Brașov număra 252.111 de vehicule. Din acest total autoturismele au o pondere de 77%.Din cele 194.371 de autoturisme, 86.406 sunt diesel și 106.994 pe benzină.

Și poate cel mai important din persepectiva poluării este vechimea parcului auto. Știm că vechimea cu cât e mai mare înseamnă normă EURO mai mică, deci noxe mai multe emise.Din 194.371 de autoturisme, 13.921 au o vechime de până în cinci ani, 27.073 cu vechime între 6 și 10 ani, 65.207 cu vechime între 11 și 15 ani și 88.170 cu vechime peste 15 ani. Ca pondere, aproximativ 7% au vechime de până în 5 ani și aproximativ 14% au vechime între 5 și 10 ani. Deci 79% din autoturisme au vechime de cel puțin 10 ani.

Puși în fața cifrelor vedem exact dimensiunea aglomerației și a poluării, iar sănătatea și siguranța sunt doar noțiuni teoretice.

Și soluții sunt pentru un transport sustenabil, transport public de capacitate, electric, care și-a dovedit deja fiabilitatea și eficiența. Vorbim de troleibuz și tramvai. Ca și termen de comparație, în cazul autoturismelor media de călători este 1,5 oameni/mașină, indiferent că au patru sau cinci locuri. La troleibuz, simplu articulat, capacitatea dată de fabricant este de 150 de persoane/troleibuz. Iar la trolebuize s-a făcut și model dublu articulat. În cazul tramvaiului capacitatea începe de la 150 și poate ajunge până la 300 și chiar 400 la unele modele.

Pe de altă parte ar trebui adus în discuție și faptul că în județul Brașov sunt localități cu suprafețe de spații verzi mai mici per locuitor decât ar trebui să avem. Suprafața spațiilor verzi în localitățile urbane din Zona Metropolitană Brașov în anul 2014:

Brașov 146.0 ha, respectiv: 5 mp/loc

Codlea 42.0 ha, respectiv: 16 mp/loc

Săcele 4.0 ha, respectiv: 1.1 mp/loc

Ghimbav 6.0 ha, respectiv: 10.2 mp/loc

Predeal 4.0 ha, respectiv: 7.6 mp/loc

Râșnov 16.0 ha, respectiv: 9.2 mp/loc

Zărnești 62.0 ha, respectiv: 23.2 mp/loc

Sursa: Anuarul teritorial al județului Brașov 2009 – 2014

Ca să creștem suprafața de spații verzi, cel puțin în municipiul Brașov și să facem un pas concret în lupta împotriva poluării am putea face un parc în zona IUS-Lubrifin-Lemexim. 

Și ca să puteți face un calcul cât CO2 emite un autoturism, cifrele sunt în medie la 153 g/km la mașina obișnuită, iar una nouă emite undeva la 121,4 g/km. Calculați fiecare la kilometri făcuți și aveți fiecare contrbuția la poluarea localităților. 194.371 de autoturisme, la 10.000 de km parcurși pe an, produc aproximativ 300.000 de tone de CO2.

Date parc auto preluate de la Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor

Cifrele pentru emisii de CO2 în g/km preluate de la Lightfoot, UK

Adauga comentariu