Ce s-a făcut și ce mai este de făcut pentru terminarea Aeroportului. Este nevoie de peste 600 de milioane de lei pentru a finaliza investiția

Construcția Aeroportului a început practic acum șapte ani. În perioada 2013-2014 a fost construită pista de decolare-aterizare. În 2016 s-a rezolvat situația juridică a terenului și s-a reactualizat studiul de fezabilitate. În 2017 s-a realizat studiul de fundamentare, s-au început demersurile pentru reactualizarea PUZ-ului și a masterplanului. 

În perioada 2017-2018 au fost proiectate și executate: calea de rulare și platforma pentru parcarea aeronavelor (30.000 metri pătrați), canalizarea pluvială (11.000 metri liniari), iluminatul și o parte din balizaj. 

La începutul anului 2019 s-a semnat contractul pentru 9 obiecte (care includ drumul de acces, parcarea auto și clădirile anexe). Tocmai s-a terminat ofertarea terminalului de pasageri. Au fost depuse oferte de la patru firme, care urmează să fie evaluate în vederea desemnării cîștigătorului. 

Se fac demersurile necesare și pentru infrastructura de navigație aeriană, pentru marcaje și balizaj și pentru achiziționarea echipamentelor necesare activității aeroportuare, fiecare cu termen de finalizare până la sfârșitul anului 2020. S-a semnat și protocolul de colaborare cu Romatsa. Deducem deci că Aeroportul va fi operațional din 2021, deși inițial se anunțase ca termen 2020. 

40 de milioane de euro pentru Terminal

Terminalul de pasageri este ceea mai costisitoare investiție din proiectul Aeroportului Internaţional Braşov - Ghimbav: are o valoare estimată de 40 milioane de euro. „Acest terminal cu o suprafaţă de 11780 mp a fost gândit ţinând cont de modelele europene, având în vedere posibilitatea unei extinderi ușoare în viitor și conștientizând faptul că aeroporturile, pe lângă veniturile aeronautice rezultate din operarea aeronavelor, au și venituri non-aeronautice care reprezintă o parte semnificativă a veniturilor totale“, a anunțat Consiliul Județean Brașov. 

Turnul de control va fi unul de tip remote control. Acest lucru înseamnă că va exista un turn dotat cu camere, care vor oferi o imagine panoramică și imaginile vor putea fi văzute oriunde în alt aeroport din lume care ar putea opera aeroportul. Turnul acesta vine cu Realitate Augmentată, care dă posibilitatea recunoașterii inclusiv a animalelor aflate în apropierea aeroportului. Costurile de realizare ar fi la 50% din cât ar fi cu un turn de control clasic, dar și un timp mai scurt de realizare.

De câți bani mai este nevoie

Pentru anul 2019 costurile pentru lucrări sunt de 258 de milioane. Pentru a fi acoperite, 185 de milioane vin din credit bancar, 50 de milioane din excedentul bugetar, plus cele 23 de milioane alocate de la bugetul de stat. 

Pentru 2020 costurile sunt estimate la 354 milioane de lei, din care pentru terminal ar fi 185 de milioane, 34 de milioane pentru cele 9 obiective care sunt în faza de evaluare a ofertelor și 135 de milioane pentru alte obiective. Mai rămâne de identificat sursele de finanțare.

Aeroportul Braşov este singurul din ţară construit în ultimii 50 de ani și primul finanțat de autorităţile locale. Ultimul studiu realizat în ceea ce priveşte Aeroportul Braşov arată că în primul an de funcţionare va avea 114.000 de pasageri, iar în 10 ani s-ar depăşi un milion de pasageri.

 


Adauga comentariu