Consiliul Județean caută firmă care să opereze Aeroportul Brașov. Primul avion va decola de la Ghimbav anul viitor

Consiliul Judeţean Braşov a publicat anunţul de achiziţie prin licitaţie deschisă a serviciilor de consultanţă pentru concesionarea Aeroportului Internaţional Braşov - Ghimbav. Preţul estimat de autoritatea contractantă este de 5.882.352,94 lei fără TVA, iar termenul final de depunere a ofertelor este 13 iulie 2020, ora 15:00.

Din punct de vedere legal, bunurile aflate în proprietatea publică a statului pot fi date în administrarea regiilor sau pot fi concesionate. CJ Braşov a înfiinţat Regia Autonomă „Aeroportul Internaţional Braşov” care se va ocupa de certificarea aeroportului şi de gestionarea activităţii până la atingerea pragului de 200 de mii de pasageri pe an. După ce aeroportul atinge acest prag, finanţarea de către autoritatea publică este considerată ajutor de stat şi contravine normativelor europene, astfel că asigurarea funcţionării aeroportului nu va mai putea fi susţinută din fonduri publice.

 „Începând cu anul 2024, Comisia Europeană interzice finanţarea din fonduri publice atât a cheltuielilor de exploatare, cât şi a celor de investiţii ale aeroporturilor, potrivit documentului «Orientări privind ajutoarele de stat destinate aeroporturilor și companiilor aeriene (2014/C99/03)». Aşadar, toate aeroporturile româneşti cu un trafic mediu anual mai mic de 700 de mii de pasageri vor ajunge în situaţia de a fi concesionate datorită faptului că nu-şi vor putea acoperi cheltuielile cu exploatarea şi investiţiile. Acest fapt va genera o competiţie între aeroporturi, iar noi vom fi cu un pas înainte”, explică Alexandru Anghel, directorul executiv al Direcţiei Implementare AIBG din cadrul CJ Braşov.

Din punct de vedere financiar, scopul Consiliului Judeţean Braşov este de a pune în valoare cât mai rapid toată infrastructura Aeroportului, cu un efort financiar minim asupra bugetului judeţean. „În acest sens, avem nevoie de un partener cu experienţă în domeniul aeroportuar, care să aibă conexiuni cu companiile aeriene, pentru a dezvolta reţeaua de rute într-un timp cât mai scurt. În primii ani de exploatare, cu siguranţă traficul generat de aeroport nu va acoperi cheltuielile cu funcţionarea, iar sarcinile financiare vor fi acoperite de viitorul concesionar”, spune Alexandru Anghel.

Din punct de vedere investiţional, concesiunea infrastructurii presupune plata unei redevenţe, ceea ce înseamnă că pe lângă beneficiile brașovenilor de a călători de pe Aeroportul Braşov, Consiliul Judeţean va dispune de o sursă suplimentară de venituri. „Practic, în urma concesiunii, banii care s-ar cheltui cu funcţionarea aeroportului în primii ani, ar urma să fie alocaţi de CJ pentru alte proiecte de investiţii. Ulterior începerii activităţii, când Aeroportul se va confrunta cu constrângeri de capacitate, concesionarul ca prelua inclusiv sarcina investiţiilor privind extinderea terminalului şi a platformei de parcare aeronave”, explicitează directorul Direcţiei Implementare AIBG.

Concesiunea Aeroportului este cea mai rapidă modalitate de a putea deschide cursele aeriene şi ajută cel mai rapid business-ul să ajungă la maturitate. Practic, este calea cea mai rapidă de a face din Aeroportul Braşov principalul aeroport din zona Transilvaniei.

Construirea terminalului este avansată faţă de graficul de execuţie

Construirea terminalului de pasageri al Aeroportului Internaţional Braşov, de către Asocierea Bog’Art SRL - UTI Grup SA - UTI Facility Management SA, este cea mai amplă lucrare aflată în execuţie pe amplasamentul de la Ghimbav. Lucrările au început în 17 martie şi s-au derulat într-un ritm accelerat, ceea ce a permis antreprenorului să obţină un avans de 16 zile faţă de graficul de lucrări. Ionuț Ioniță, managerul de proiect al firmei Bog’Art, spune termenul final de execuţie va fi respectat. Mai mult decât atât, până la sfârşitul anului constructorul estimează că va termina aproximativ 90% din lucrările prevăzute în proiect.

„Lucrăm în paralel pe mai multe obiective şi vom face în aşa fel încât, din punctul de vedere al infrastructurii, progresul Aeroportului Internaţional Braşov să ajungă până la sfârşitul anului la 90%, în ceea ce priveşte terminalul. De asemenea, în acest an vom termina lucrările de balizaj şi amenajare bandă pistă şi vom implementa cele nouă obiecte din cadrul infrastructurii aeroportuare”, spune preşedintele Consiliului Judeţean Braşov, Adrian-Ioan Veştea.

 

 

Adauga comentariu