EUROCONTROL confirmă că turnul de control virtual este soluția cea mai bună pentru Aeroportul Brașov

În perioda următoare Consiliul Județean Brașov urmează să lanseze achiziția realizării studiului de fezabilitate privind serviciile de navigație aeriană. Caietul de sarcini a fost pregătit, inclusiv discutat cu ROMATSA. Valoarea achiziției pentru SF este de 840.000 lei, iar perioada de realizare este de 90 de zile.

În urma analizei comparative între cele două posibile soluții (turn clasic versus turn virtual) pentru serviciile de navigație aeriană, analiză pe care EUROCONTROL a realizat-o în colaborare cu ROMATSA ținând cont de condițiile specifice ale Aeroportului Brașov, rezultatele analizei arată că soluția de turn de control virtual asigură maximum de flexibilitate și eficiență.

„Pe baza raportului transmis de specialiștii EUROCONTROL am definitivat cerințele caietului de sarcini pentru întocmirea studiului de fezabilitate privind serviciile de navigație aeriană. Cerințele au fost în prealabil discutate cu grupul de lucru special desemnat pe baza protocolului de colaborare încheiat între Județul Brașov și ROMATSA pentru a analiza aspectele tehnice ale documentației. Caietul de sarcini cuprinde elementele componente ale funcționării serviciilor de trafic și dirijare, respectiv: instrumentele de aterizare, meteo, comunicații, geometria spațiului aerian, proceduri de zbor, informare aeronautică, integrarea sistemelor în sistemul național de comunicații aeronautice și soluția de turn de control”, a precizat Alexandru Anghel, coordonatorul Compartimentului Monitorizare și Implementare a Proiectului Aeroportului Internațional Brașov-Ghimbav.

În urma elaborării studiului de fezabilitate va fi identificată și recomandată soluția tehnică pentru Serviciile de Trafic Aerian (ANS), din care face parte și turnul de control al viitorului aeroport.

Pe partea de terminal de pasageri și de achiziție pentru cele două autovehicule ISU destinate Aeroportului Internațional Brașov-Ghimbav, Consiliul Județean este în faza în care așteaptă rezultatelor contestațiilor.

De menționat este faptul că documentația de achiziție pentru proiectarea și construirea Terminalului a fost de două ori respinsă (în 26 noiembrie și 7 decembrie 2018), de Autoritatea Națională de Achiziții Publice. Abia în 13 decembrie 2018 Consiliul Județean Brașov a primit aprobarea ANAP pentru a o posta în Sistemul Electronic de Achiziții Publice. Anunțul a fost publicat în 18 decembrie 2018. La solicitarea unor potențiali ofertanți termenul de depunere s-a decalat din 28 ianuarie, în 11 februarie 2019, termen la care au fost înregistrate patru oferte. Raportul procedurii a fost aprobat în data de 13 mai 2019, iar la data de 23 mai rezultatul licitației a fost contestat.

În ceea ce privește contestațiile, Adrian Veștea a precizat că „din păcate, lucrurile nu depind exclusiv de noi în ceea ce privește realizarea proiectului Aeroportului. Suntem la mâna instituțiilor care trebuie să se pronunțe în privința contestațiilor, indiferent dacă sunt sau nu obiectiv întemeiate, iar pentru aceasta ele au la dispoziție termenele prevăzute de lege. Facem ceea ce depinde de noi în toate aspectele privind construirea Aeroportului și nu putem decât să sperăm că în cel mai scurt timp posibil vom putea încheia contractele în urma procedurilor de achiziție pe care în momentul de față le avem blocate”, a precizat președintele CJ Brașov Adrian-Ioan Veștea.

Studiul de viață sălbatică pentru Aeroport

Consiliul Județean Brașov a derulat cu succes procedurile de achiziție privind întocmirea studiului de viață sălbatică la Aeroport. În urma evaluării și aplicării criteriului de atribuire, respectiv prețul cel mai scăzut, a fost declarată câștigătoare oferta depusă de Asocierea SC Funciara SRL Brașov – SC Unitatea de Suport pentru Integrare SRL Cluj-Napoca, cu care ieri s-a încheiat contractul de servicii. Față de valoarea estimată de autoritatea contractantă la 130.000 lei (fără TVA), valoarea contractului este de 104.000 lei (fără TVA), adică 123.760 lei inclusiv TVA. Durata de desfășurare a contractului este de 13 luni de la data ordinului de începere a prestării serviciilor. Perioada de observare a vieții sălbatice din zona Aeroportului de la Ghimbav este de 12 luni.

Regia și concesionarea Aeroportului

Regia este creată strict pentru certificare. La acest moment nu vor fi făcute angajări, nu se vor aloca bani pentru consiliu de administrație. Regia este folosită doar pentru certificarea Aeroportului. După certificare Regia poate fi preluată de cel care preia Aeroportul în concesionare. Adrian Veștea a precizat că au dorit să facă certificarea pe Consiliul Județean, numai că legislația în vigoare nu permite acest lucru. De aici și soluția cu Regi, în sensul că certificarea se face pe operator, iar CJ Brașov nu are calitate de operator. Iar ROMATSA, cea care va asigura serviciile de trafic vor avea obligația de a face un contract cu operatorul de aeroport. În concluzie, Regia este soluția juridică pentru a avea operator de aeroport, cu sarcina de a face certificarea Aeroportului.

În cazul concesionării, Alexandru Anghel a precizat că există un grafic, că s-a organizat și o echipă de lucru. Se lucrează la un draft pentru caietul de sarcini. Există un studiu de fundamentare prin care s-au identificat riscurile, riscuri care vor trebui predate concesionarului. Mai trebuie făcute expertize juridică, tehnică și econimică, pentru care este nevoie de un consultant. În acest moment se lucrează la un caiet de sarcini pentru a putea achiziționa serviciile unui consultant cu experiență în concesiunea de aeroporturi. 

Adauga comentariu