Primăria Braşov a dat 10.000 de euro pentru un canal de YouTube care era deja de 4 ani

Primăria Brașov a plătit aproximativ 10.000 de euro unei firme ca să deschidă un canal de YouTube cu numele instituției și să promoveze un videoclip despre oraș, care fusese realizat anterior. Asta deși canalul există din 2016, fapt confirmat chiar de șeful de comunicare al instituției, Sorin Toarcea. „L-am creat eu cu ceva ani în urmă”, a spus el pentru libertatea.ro.

Cu câteva zile înainte de startul campaniei electorale pentru alegerile locale, la sfârșitul lunii august, fostul primar George Scripcaru aviza un contract cu Global Media&PR SRL în valoare de aproximativ 10.000 de euro pentru servicii de promovare a orașului printr-un spot realizat de britanicul Charlie Ottey. 

Documentul prevedea și deschiderea canalului de YouTube al Primăriei, care funcționa încă de acum patru ani.

Specialiști din piață au evaluat operațiunea de promovare la maximum 2.000 de euro. 

Global Media a obținut un contract similar pentru publicitate pe Antena 1, în valoare de circa 90.000 de euro.

Ambele contracte au fost atribuite prin procedura de consultare a pieței pe platforma online SEAP, precizează Primăria Brașov.

Patroana Global Media&PR SRL, Raluca Ioana Leder: „Scrieți ce vreți”.

Recent, pe portalul Primăriei Brașov au fost publicate contractele de achiziții publice încheiate în 2020 de instituția în fruntea căreia a fost ales Allen Coliban (USR), succesorul lui George Scripcaru (PNL), care a condus din 2004 orașul de la poalele Tâmpei.

Unul dintre documente se referă la promovarea pe YouTube a unui clip de prezentare al orașului, realizat de britanicul Charlie Ottley, producătorul a două documentare remarcabile despre țara noastră, Wild Carpathia și Flavours of Romania.

Potrivit contractului de prestării servicii de publicitate nr. 264/928/20.08.2020, Global Media&PR SRL din Brașov a încasat 49.670,6 lei, dintre care 7.930.6 reprezintă TVA, pentru următoarele obligații principale stipulate în acte:

– servicii de implementare și gestionare publicitară pe youtube prin postare materiale video

– prestatorul se va ocupa ca spotul să ajungă la Google Romania (care deține YouTube), unde este verificat din punct de vedere al drepturilor de autor (sunet, imagine)

– prestatorul se va ocupa să creeze canal denumit conform cerințelor clientului și anume Primăria Municipiului Brașov.

Ultima prevedere e frapantă, deoarece canalul de youtube al Primăriei exista deja din 21 martie 2016, după cum relevă inclusiv șeful de comunicare al instituției, Sorin Toarcea, care a fost surpins la aflarea acestei informații: „acel canal l-am creat eu cu ceva ani în urmă”

La solicitarea ziarului ”Libertatatea”, Sorin Toarcea a detaliat că jobul celor de la Global Media a fost să urce spotul pe youtube și să-l promoveze.

”Un contract pentru a presta servicii atât de banale contra a 10.000 de euro e traducerea că în spate a fost probabil șusta cuiva din Primărie. E treabă de circa 15-20 de minute. Mișto sună formularea aceea sofisticată cu transmiterea spotului la Google și verificarea drepturilor de autor, care înseamnă că faci simpla uploadare a unui video. Când încarci un clip pe youtube, platforma te atenționează automat dacă folosești conținut pentru care nu ai drepturi”, spune un specialist în domeniu, consultat de Libertatea.

El estimează că, la 318.000 de vizualizări, câte are în prezent spotul cu cel mai mare succes, cu o lungime de 30 secunde, „costul cu promovarea s-a dus în mod normal pe la maximum 2.000 de euro. Asta fiindcă atunci când o companie cumpără vizualizări pentru un client, plătește de obicei 2-3 euro pe mia de vizualizări, cel mult cinci euro. E prețul de piață a ceea ce se cunoaște în industrie drept «cost per mille», adică indicatorul CPM”.

Primăria Brașov declară, într-un răspuns pentru Libertatea, că obiectul contractului „a fost dus la îndeplinire” și că plățile „au fost operate în totalitate”.

„Contractul a fost încheiat în urma unei achiziții din catalogul electronic SEAP, în care au existat oferte pentru serviciile de implementare și gestionare publicitară pe youtube prin postare de materiale video (…) Valoarea estimată a fost determinată în baza ofertelor solicitate de autoritatea contractantă, procedură de consultare a pieței (…) Plățile către companie au fost operate în totalitate”, se arată în documentul transmis de Biroul de Informații Primăria Brașov.

Înființată în februarie 2009, Global Media&PR SRL aparține Ralucăi Ioana Leder și, potrivit portalului termene.ro, a realizat în 2019 o cifră de afaceri de 1.014.958 lei și un profit de 470.747 lei. 

Raluca Leder este soția lui Mihai (Puiu) Leder, director Kiss FM Brașov și organizator de evenimente.

„Puiu Leder face parte dintr-un grup care a fost conectat la administrația Scripcaru, numărându-se printre apropiații fostului primar”, afirmă o sursă locală pentru Libertatea. Raluca Leder nu a dorit să comenteze pe marginea contractului.

Contractul pentru youtube nu e însă singurul business pe axa Primăria Brașov – Global Media&PR SRL.

Cu 15 zile mai devreme, pe 5 august 2020, părțile parafau contractul nr. 41/76126, prin care compania condusă de Raluca Leder se obliga să plaseze 4 spoturi de promovare ale orașului în cadrul programului ”Observator”, principalul jurnal de știri de la Antena 1.

Aparițiile s-au suprapus peste perioada campaniei electorale pentru alegerile locale și în zilele imediat anterioare startului oficial.

Prețul a fost de 427.010.49 lei, defalcați astfel, potrivit documentului dintre părți:

– 89.628 lei fără TVA – 22 difuzări în luna august – 257.535 lei fără TVA – 30 difuzări în luna septembrie

– 65.960, 97 lei – TVA

– 13.886,52 – taxa 4% pentru Fondul Cinematografic.

Primăria Brașov a oferit pentru Libertatea același răspuns ca în „dosarul YouTube”: achiziție din catalogul SEAP, valoare estimată prin consultare a pieței, plăți operate în totalitate.

Adauga comentariu